Sidor

söndag 22 augusti 2010

Bristolskalan

Idag när jag som vanligt satt på min kammare och ryktade mitt skägg började jag fundera över vad diarré egentligen är. Är diarré namnet på konsistensen eller den okontrollerbara kvantiteten? Efter att ha läst på om ämnet kan jag konstatera att det är konsistensen som är den avgörande faktorn för om det ska kallas för diarré eller ej. Jag kom också under mina efterforskningar i kontakt med den så kallade Bristol Stool Scale eller Bristolskalan på svenska. Skalan utarbetades av ett forskarteam vid Bristols universitet och presenterades i Scandinavian Journal of Gastroenterology 1997. Skalans syfte är att fungera som ett hjälpmedel vid klassificering av de sju olika formerna av mänsklig avföring. Jag vet inte exakt varför men beroende på konsistensen kan man avläsa hur länge avföringen har vistats i tarmen och det kan man säkerligen dra en hel del slutsatser utifrån. Typ 3 och 4 räknas som "idealavföring".

Det här är, på allvar, resultatet av forskarteamets arbete:

Skriv ut, laminera och sätt upp på väggen, alla amatörgastroenterologer där ute!

4 kommentarer:

  1. Den här bloggen ökade just med cirka 300% i kvanitet. Storartat.

    SvaraRadera
  2. Det här ger ju ny ammunition åt vår gamla hiphoplåt också.

    "Now nigga, you sayin' this shit ain't cool?
    My flow is a 7 on the Bristol Stool"

    SvaraRadera
  3. ska ske! hur kan man öht tycka att detta INTE är intressant information??

    SvaraRadera