Sidor

tisdag 4 september 2012

Thirty Flights of Loving

Parallellt med att Är Spel Konst?!?-debatten tröttats ut har själva spelen på egen hand uppnått allt större och mera självklar konstnärlighet. Titlar som Journey och Dear Esther har äntligen lyft mediet över den krystade "mognad" som tidigare rådde. I dessa är det inte en omotiverad massaker eller en nakenchock som ger innehållet pondus, utan ett personligt uttryck, och en allmängiltighet, som ligger bortom spelkulturens referensramar.

En titel som Thirty Flights of Loving cementerar hur långt vi har kommit. Det är ett spel som är över på tio minuter men som lyckas packa in fler idéer på den tiden än vad de flesta mäktar med på trettio timmar. Det kaotiska bildspråket och den sönderhackade kronologin får en att tänka på franska nya vågen-filmer, medan den hårdkokta storyn och de kubformade karaktärerna bidrar med en charm som känns unikt spelig.



Allt händer så snabbt. Det blir nästan en spoiler att ens prata om innehållet, för hela spelet förtjänar att upplevas i ett enda ostört rus. Det finns ingen idé här som hinner bli tråkig genom att tröskas genom timmar av upprepade spelmoment. Så fort du vant dig vid en miljö eller en riktning rycker spelet mattan under dina fötter och klipper till något nytt.

I sitt konstanta flöde av associationer är spelet underbart humoristiskt och absurt, men framför allt är det anpassat till sitt medium. Thirty Flights of Loving leker med alla spelarens instinktiva reflexer - skjut fienderna, fly från missilerna, utforska området, använd föremålen du håller upp - men gör något nytt och oväntat av dina reaktioner, gör om dem till galghumor eller finstämda relationsscener. Och om du mot förmodan trodde att det tog sig själv på för stort allvar är slutet* en fantastisk känga till hela konstdebatten.

Föregångaren Gravity Bone från 2008, i samma stil, lika kort och även det utvecklat av Blendo Games, var spelvärldens kanske bästa engångsskämt. Hela storyn trappades upp till ett minst sagt oväntat, men mycket minnesvärt, avslut. Thirty Flights of Loving är spretigare och mer ambitiöst, men lyckas till och med bättre med sitt uppdrag att roa, desorientera och skapa meningsfulla scener.

För 5 Euro kan du köpa ett paket med båda spelen på Steam. Det är uselt "värde för pengarna", jag håller med - runt 10€ i snitt per timme! Som tur är finns det andra saker som räknas i världen än antalet spelade minuter.

*SPOILER:
där hela eftertexterna är tavlor på en konstutställning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar