Sidor

lördag 24 augusti 2013

Vecka 34.93: Un prophète ("En profet", Frankrike, 2009)


Vad är: Franskt fängelsedrama från 2009 om en man som börjar sälja droger för fängelsemaffian och klättrar uppåt i hierarkin. 

Varför: Kantorn blev nyfiken på denna film men minns inte varför. 

Två män med ett skägg...pratar:

Balloonfighter säger: 
Varför kommer ingen av oss på någonting att säga om den här filmen?

Kantor Wilhelmsson säger: 
Hmm. Jag tycker att den var helt okej. Men inte fantastisk. Och kanske lite förutsägbar. Det känns som man har sett några gritty fängelseskildringar för mycket. Kan det vara det?

Balloonfighter: 
Jag tror också att det hör ihop med att det inte fanns något att läsa mellan raderna i filmen. Det fanns inget intressant bildspråk, men det fanns inget som skavde heller. Jag retade mig inte på filmen, jag älskade den inte - den bara var. Håller du med om detta?

Kantor Wilhelmsson:

Ja, kanske. Är det ett värre öde för en film att vara hyfsat bra än att vara riktigt dålig? Det känns som att vi kommer minnas "En man som skriker" men glömma den här imorgon. 

Balloonfighter: 
Nej, nej. Man skulle ju hellre vara den tråkiga killen i klassen än den som blev duschad i toaletten. Men jag föredrar nog själv att bli lite provocerad. Jag kommer ju inte avråda någon från att se den här filmen, till skillnad från "En man som skriker".  

Kantor Wilhelmsson:
Tror du det kan ha något att göra med att vi har sett 12 filmer de senaste sex dagarna? Jag känner att hjärnans filmmuskel är ett sladdrigt gummiband just nu. 

Balloonfighter: 
Kanske lite. Det kan ju hända att det krävs någonting i stil med Holy Motors för att dra in oss. 

Kantor Wilhelmsson:
Gäller det här för hela filmprojektet, tycker du? Att vi blivit mer härdade och kräver mer konstigheter? Är det såhär riktigt dryga cineaster skapas?

Balloonfighter: 
Vi kan ju inte vara blasé redan, vi har ju bara sett 40 filmer i år. Om vi fortsatte i samma takt i tre år till kanske...



Balloonfighter: 
Jag har en fråga. Tror du den här filmen hade varit bättre om vi hade suttit i fängelse?

Kantor Wilhelmsson: 
Kanske om vi satt i ett franskt fängelse med ett gäng korsikaner. 

Balloonfighter: 
Hur länge tror du att du och jag hade överlevt i det där fängelset? Vad hade blivit våra fall? Vad hade de offrat oss på grund av?

Kantor Wilhelmsson: 
Hm, jag är en kort, finkulturell nörd med dryg attityd. Jag skulle knappast överleva två veckor om jag inte sög kuk på daglig basis.  


Balloonfighter: 
Det är nog sant. 

Kantor Wilhelmsson: 
Du då?

Balloonfighter: 
Jag hade nog bara gömt mig hela tiden. Antagligen skulle de till slut ha ihjäl mig för att jag inte ville vara med på sällskapsspelskvällen. 

Kantor Wilhelmsson: 
Men du är ju bra på sällskapsspel!


Balloonfighter: 
Jag hade aldrig vågat gå. Jag hade gömt mig och inte dykt upp. Sedan hade de dödat mig till slut. 


***

Statistik: 
Blogginspiration: 9%
Ungefär som väntat: 70%
Andel prostituerade av kvinnorna: 50%
Antal kvinnor: 2
Julstämning: 8%

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar