Sidor

torsdag 26 december 2013

Mellandagsfilm: Omar m'a tuer ("Omar dödade mig", Frankrike/Marocko 2011)


Vad är detta? Fransk-marockanskt kvasidokumentärt rättsdrama från 2011 om en trädgårdsmästare som blir oskyldigt anklagad för mord.

Varför? Korrupt rättspolitik i Frankrike lät som en bra grund för en story.

Kantorn frågar:


1. Hur ska man kunna behålla intresset för en film som bara vältrar sig i huvudpersonens oskuld och inte gräver djupare i hovrättens skumma motivationer?

Jag vet inte riktigt om det går. Det blir ju helt befriat från drama och friktion. Det är bara synd om Omar hela tiden och efter två minuter vet man vart filmen är på väg och den bjuder inte på några som helst överraskningar. Visst, Omars öde är hemskt orättvist men jag skulle hellre läsa om det i en tidningsartikel än se en långfilm om det.

2. Vad saknar du mest i Samo Bouajilas skådespelarinsats?

Nyans. Omar är så äckligt jävla oskyldig från början till slut att jag börjar irritera mig på honom. Filmhistorien har aldrig sett en lika oskyldig man som Omar. Om Bouajila hade kunnat plantera ett frö av tvivel hos tittaren hade filmen vunnit mycket.

3. Om du hade legat döende (spelar ingen roll hur det gick till), vad hade du helst skrivit i ditt eget blod?

Med tanke på min blodfobi hade det nog blivit "Ew ew ew ew ew".


Balloonfighter flörglar:

1. Hur var skildringen av fängelselivet jämfört med till exempel Un prophète som utspelar sig på ett franskt fängelse?

Det var skönt att se en film där fängelsekamraterna faktiskt betedde sig någorlunda humant och inte psykotiskt. Det börjar bli tröttsamt med schablonbilden av fängelset: en plats där du omedelbart blir nerslagen och indragen i en knarkliga. Jag har ingen förstahandserfarenhet men allt kan ju inte vara som i Oz.

2. Skulle Omar dödade mig rentav ha fungerat bättre som dokumentär?

Kanske. Framför allt tyckte jag att sidohistorien med författaren som ville rentvå Omar inte tillförde någonting. Vad är poängen med att visa karaktärer som inte har någon meningsfull personlighet utan bara rabblar fakta och argument?

3. Finns det några bra rättsprocessfilmer?

Ja, To Kill a Mockingbird är mysig! Den utspelar sig bara delvis i rätten, i och för sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar