Sidor

onsdag 7 maj 2014

Veckans historiska film: En liten summering av 1940-talet

Kantor Wilhelmsson: Är du nöjd med vårt urval av filmer såhär långt? Var det någonting från 1940-talet som du saknade till projektet?

Balloonfighter: 40-talet har varit det bästa årtiondet hittills och jag är nöjd med blandningen av både länder (USA, England, Italien, Tyskland, Japan, Frankrike) och genrer. Jag är lite sur att det inte gick att få tag på Aniki Bobo bara. Vad tycker du?

Kantor Wilhelmsson: Jag är nöjd med att vi lämnade USA bakom oss under andra hälften av 40-talet. Det höll på att bli lite jobbigt där med alla noirs. Och då har vi ändå inte sett flera stora "klassiker" från årtiondet. Hur mycket USA känner du att vi behöver när vi nu går in i andra hälften av 1900-talet?

Balloonfighter: Behöver och behöver. Förra årets filmprojekt var ett ganska bra bevis på att man inte tvunget behöver USA. Det är dock ganska skönt att ha Hollywood som back-up efter 5 usla filmer från u-länder. De brukar ändå ligga på en acceptabel nivå kvalitetsmässigt. Man vet man får. Vilka filmer blev du mest överraskad av under 40-talet?

Kantor Wilhelmsson: Den stora överraskningen var förstås Sullivan's Travels, men jag blev även glad av att jag faktiskt kunde gilla Chaplin på riktigt.

Kantor Wilhelmsson: Nu till ett specialevent! Vi har bjudit in Målle, ett av våra STÖRSTA fans! Välkommen!

Målle: Tack!

Kantor Wilhelmsson: Du har fått äran att önska en film från något år mellan 1953-1999, som vi sedan MÅSTE se. Hur känner du inför detta uppdrag?

Balloonfighter: Detta är helt nytt för mig.

Kantor Wilhelmsson: Har du hört talas om fan service?!

Balloonfighter: Jag visste inte att vi hade "fans".

Målle: Jag känner mest skräckblandad förtjusning. Förtjusningen är förstås att jag har makten att få er att se vilken film som helst. Samtidigt finns det ju några att välja mellan, och jag har alltid nära tilll beslutsångest. ÄR det en glad överraskning eller är det en lite jobbig?

Kantor Wilhelmsson: Vi förbehåller oss givetvis rätten att neka ditt önskemål om någon av oss redan sett filmen.

Målle: Det är jag helt införstådd med. Jag har tänkt ut ett litet batteri lämpliga filmer.

Kantor Wilhelmsson: Innan du droppar din första film vill jag bara fråga:
Vad är det bästa med Två män med ett skägg?

Målle: Att det är TVÅ män. Med ETT skägg. Magiskt!

Balloonfighter: Nä men dvärg, mjölka inte vårt enda fan. Nu blir det som i Tenacious D.

Målle: Nej jag skojade bara. Att ni är helt respektlösa mot all populärkultur och att olika djur är ett frekvent inslag i bloggen. Jag inspireras mycket av djuren faktiskt.

Målle: Sedan är det ju en bonus att orpon i bland twittrar om djur. Gråsuggor till exempel.

Balloonfighter: Vår blögg är en sunkig biosalong fylld med djur

Målle: Nåväl. Nu tänkte jag raskt övergå till filmförslagen. Mitt första förslag är ett monument inom Martial Arts-genren från 1994. "Legend of the Red Dragon" eller "Hung Hei Kwun: Siu Lam ng zou". Filmen har taglinen "En man, ett svärd en hel nation av fiender" och huvudrollen spelas av allas vår Jet Li.

Kantor Wilhelmsson: Sett

Balloonfighter: Inte jag!

Målle: Orpon, du kan se den i alla fall. Den är helt fantastisk. Den har allt. Ett barn som ser ut som en pinata, hemliga Kung Fu-skatter, flygande bilar....

Balloonfighter: Oh, det låter underbart over the top. Framförallt pinata-barnet.

Målle: Nästa förslag är Logan's Run från 1976. Klassisk Science Fiction men jättefåniga kläder..

Kantor Wilhelmsson: Haha, inte sett. Jag är på

Balloonfighter: Perfekt! Det är en sån jag har velat se länge men alltid skjutit upp

Målle: Vi har en vinnare!

Kantor Wilhelmsson: Din önskan kommer, enligt vår nuvarande timetable, att slå in någonstans i slutet av augusti.

En sammanställd ranking av 40-talets filmer:

1. Sullivan's Travels
2. Cykeltjuven
3. Black Narcissus
4. The Ox-bow Incident
5. Diktatorn
6. Den tredje mannen
7. Sent om våren
8. Die Mörder ist unter uns
9. Notorious!
10. Flickan och odjuret
11. Cat people
12. Rom - Öppen stad
13. Double indemnity

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar