Sidor

torsdag 6 augusti 2015

Dagens skiva: Jaakko Eino Kalevi - "Jaakko Eino Kalevi"


Artist: Jaakko Eino Kalevi
AlbumJaakko Eino Kalevi
Utgiven: 15 juni 2015
Innehållsförteckning: Mjuk disco, synthar, elektronisk pop, fuzz, eko 
Sagt om skivan: "
Kalevi speaks softly but moves boldly, and Jaakko Eino Kalevi feels like a refinement of his own unique spirit." - Louis Pattison, Pitchfork
Varför? Svenska poprecensenter har rosat Kalevi och det är väl aldrig fel med lite finsk rymddisco. 


Kantor WilhelmssonJaakko Eino Kalevas skiva är den första i projektet där jag saknar tillräckliga verktyg för att bedöma musiken. För mig låter den spontant som loj, övervintrad 80-talsdisco med inslag av nutida indie och elektronisk danspop. Den känns inte helt olik de fina skivor som Glass Candy och Chromatics kom med för ett antal år sedan.

Men det släpiga tilltalet förvirrar mig, och jag är osäker på skivans syfte. 

Är detta musik jag ska lyssna aktivt på, känna med och ta på allvar? 
Eller är det musik som ska fylla ut ett fancy rum med personlig ambiens? 

Bitvis lever Jaakko upp och gör en poplåt men för det mesta är det snygga, behagliga och lite suddiga ljudkulisser. Välproducerat, men det blir lite som att jag ser musiken genom frostat glas. 

Vad kände du?

OrponSamma. Det är en väldigt kylig och distanserad skiva som sällan ändrar varken tempo eller stämning. Kalevi har skapat ett hyfsat eget sound någonstans mellan Fujiya & Miyagis hypnotiska nykraut och Daft Punks minst dansanta låtar. 

Jag tyckte rätt bra om albumet, men jag saknade något spår som stack ut. Antingen genom att göra lite mer väsen av sig eller genom att dra den myspysiga rymdiscon längre åt det minimalistiska och utsvävande. Sen hade det nog inte skadat om Kalevi hade en mer personlig röst. 

Kantor Wilhelmsson: 3
Orpon: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar